آیا میدانید خزانه برنج شمال چگونه آماده میشود؟ آیا میدانید در شمال خزانهها را چگونه آماده میکنند؟ آیا تفاوت خزانه در کشت اول و دوم را میدانید؟
به محلی که بذر برنج را در آن آماده میکنند خزانه برنج میگویند. خزانه ها به شکل های مستطیل شکل هستند. مثلا در ابعاد 20 متر در 4 متر میباشند.

آماده کردن خزانه

خزانه های برنج شمال به این صورت آماده میشود که بعد از اینکه زمین کشاورزی را آماده کردند خزانه ها را تشکیل میدهند و برنجی که پوست آن کنده نشده را که از قبل جوانه زده است را در خزانه ها میریزند. بلافاصله بعد از ریختن برنج ها باید بر سر خزانه ها پلاستیک بگذارند.
پلاستیک ها را به اینگونه میگذارند که ابتدا تعدادی چوب یا آهن را به شکل های نیم دایره در فاصله های یک متری از هم قرار میدهند و بعد پلاستیک را روی آن میکشند.
و عمدتا بعد از بیست روز الی یک ماه پلاستیک ها را بر میدارند. خزانه ها را معمولا 10 روز الی 15 روز قبل از عید آماده میکنند.

تفاوت خزانه ها در کشت اول و کشت دوم
همان طور که خاطر نشان کردیم خزانه ها در کشت اول دارای پلاستیک میباشند و دلیل آن هم سرد بودن هوا است چون پلاستیک مانع یخ زدن بذر برنج میشود.
اما در کشت دوم، که در مرداد ماه انجام میشود و خزانه ها را در این ماه آماده میکنند به دلیل گرمای هوا احتیاج به پلاستیک نیست. فرق اصلی خزانه ها در کشت اول و دوم همین مورد میباشد

منبع: قیمت برنج ایران

فهرست