در بین همه انواع برنج که در سرتاسر ایران کاشت و برداشت می‌گردد، نه تنها میتوان گفت استانهای شمال کشور بهترین و انواع برنج فاخر را عرضه میکنند، بلکه از لحاظ کمیت نیز بالاترین مقام را در بین استانهای کشور دارند.
استانهای مازندران و گیلان با داشتن بیشترین زمینهای زیر کشت برنج در کل کشور سرآمد هستند. این منطقه از کشور با انواع محصولات کشاورزی و باغی در بین مردم ایران شناخته شده هستند.

 

محلی برای مسافرت به دلیل داشتن آب و هوایی معتدل در تمامی طول سال نیز هستند.انواع برنج در تمامی شالیزارهای این منطقه از کشور کاشت و برداشت میگردد، انواع طارم که مختص استان مازندران است و استان گیلان که بیشتر با انواع برنج صدری معروف میباشد. تمامی انواع برنج برداشت شده از شالیزارهای شمالی کشور جایگاهی ویژه در بین مصرف کنندگان برنج داشته و میتوان گفت غیر قابل جانشین هستند.

 

شرایط ویژه آب و هوایی شمال ایران که بهترین شرایط اقلیمی را برای کاشت برنج بوجود آورده است موجب پرورش برنجی بسیار مرغوب و با کیفیت را فراهم آورده است، انواع برنج شمال ایران گاها نیز در بین خود دارای تفاوتهای چشمگیر است که بستگی به محل کشت و شرایط پرورش آن است و همچنین به زنتیک برنج نیز بستگی دارد.استان گیلان با عرضه انواع برنج بخصوص برنج هاشمی که اینک در بسیاری از مناطق این استان برداشت میگردد بیشترین سهم برنج‌های فاخر ایران را به خود اختصاص داده است.

منبع: قیمت برنج ایران

فهرست