در میان همه مناطق برنج خیز ایران، منطقه ویژه‌ای وجود دارد حد فاصل کوه های البرز و دریای خزر باریکه ای که بیشترین میزان برداشت برنج ایران را به خود اختصاص داده است. شمال ایران با داشتن ویژگیهای متعدد حاصلخیزترین شالیزارهای برنج ایران را در خود جای داده است.
منطقه ای که در بین مردم ایران به شمال معروف شده است شامل استانهای گیلان، مازندران و گلستان است که البته در این بین بیشتر دو استان اوّلی به دلیل داشتن بیشترین ساحل دریا مد نظر گردشگران میباشد. در این منطقه به غیر از مناظر زیبا طبیعی و آثار تاریخی که جاذبه های گردشگری محسوب میگردند، برنج آن نیز از شهرت بسیار زیادی برخوردار است.

نزدیک بودن رشته کوه‌های البرز به دریای خزر سبب شده است از نظر آب و هوایی شرایطی بوجود بیاید که بهترین مکان برای کاشت و برداشت برنج شده است. تاثیری که این دو پدیده طبیعی بر روی هم میگذارند ویژگیهای خاصی را به شمال ایران داده است، خاک حاصلخیز که ناشی از ریزش آبرفت کوههای البرز به داخل مزارع به دلیل بارش باران، رطوبت نسبی هوا به دلیل بخار آب دریای خزر، گرمای مناسب در فصل کاشت برنج، بارش مناسب باران به دلیل ممانعت از عبور ابرهای باران زا به مناطق مرکزی کشور به دلیل وجود رشته کوه البرز، سبب بوجود آمدن این منطقه زیبا و سرسبز شده است. و همه این عوامل بهترین شرایط برای برداشت بهترین انواع برنج را در شمال ایران ممکن نموده است.

منبع: قیمت برنج ایران

فهرست