در میان انواع برنج ایرانی که در شمال کشور کشت می شود رقم هاشمی با توجه به استخوانی بودن و پخت بسیار مناسبی که دارد از نظر بسیاری از مصرف کننده ها و سرآشپز های کشور درجه یک بوده و خیلی ها حاضر به مصرف هیچ برنج دیگری نیستند.

این رقم بومی که به احترام کاشفش آقای یوسف هاشمی اینگونه نامگذاری شده است عمده تولید شالیزار های استان گیلان را به خود اختصاص داده است و به طور کلی شامل دو نوع برنج هاشمی سرد و گرم می باشد که نوع سرد آن استخوانی تر بوده و گیلک ها از آن با عنوان هاشمی چوله نازک نیز یاد می کنند. و باید توجه کرد که هاشمی گرم مقدار بسیار اندکی تپل تر است.

البته در میان برنج های ایرانی رقمی با نام طارم هاشمی نیز وجود دارد که نتیجه کاشتن برنج هاشمی در مازندران است و از نظر عطر از برنج هاشمی بهتر بوده اما تناسب دانه ای، زیبایی و یکدستی آن به پای هاشمی نمی رسد و اکثر مشتریان برنج ایرانی برنج هاشمی سرد را به سایر ارقام ترجیح می دهند و این موضوع سبب شده تا کشاورزان نیز به کشت هاشمی سرد روی آورند.

اما باید توجه داشت که هاشمی سرد به شرطی برنج درجه یک محسوب می شود که برداشت آن به صورت ترکوب صورت نگیرد و در کارخانه شالیکوبی نیز با دقت و وسواس فرآوری شود و پس از فرآوری نیز کاملا بوجاری شده و توسط دستگاه سورتینگ برنج سورت شود.

فهرست