راه کارهای افزایش برداشت برنج شمال ایران

با توجه به سطح زیر کشت برنج در مناطق شمال ایران که حدوداٌ حداکثر زمین های زراعی این منطقه را پوشش داده است نمیتوان با افزایش زمین زراعی برداشت برنج را افزایش داد. برای افزایش برداشت برنج چه راه کارهای وجود دارد؟
سطح زیر کشت برنج در استان گیلان به نسبت زمین های زراعی این استان در بالاترین حد خود قرار دارد و در دو استان دیگر شمال ایران نیز تقریبا زمین بایری جهت کاشت برنج وجود ندارد و امکان افزایش زمین های زراعی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

 

چگونه برداشت برنج را افزایش دهیم؟

 

کاشت و برداشت برنج در شالیزارهای شمال ایران اکثرا به صورت سنتی صورت میگیرد و از امکانات پیشرفته و مدرن امروزی برای کاشت و برداشت برنج کمتر استفاده میگردد، هنوز در بعضی از مناطق ایران برداشت برنج بجای استفاده از کمباین از روش دستی استفاده میگردد.

چنانچه بخواهیم برداشت برنج را به میزان حداکثری نزدیک نمائیم استفاده از امکانات بروز دنیا در صنعت کشوارزی بهترین راه کار می باشد. کاشت نشاء در بانکهای نشاء که امروزه در بسیاری از کشورهای صاحب برنج انجام میگیرد و امکان بروز آفات و بیماریها را به حداقل میرساند و یا استفاده از ماشین کاشت نشاء که حداکثز سطح زیر پوشش کاشت برنج را افزایش میدهد، در کناز بهینه نمودن ماشین آلات شالیکوبی در کارخانه ها و کاهش میزان خورد شدن برنج باعث افزایش برداشت و تولید برنج میگردد.
منبع: قیمت برنج ایران

فهرست