شمال تامین‌کننده مصرف برنج بازار ایران

دو استان شمال ایران با داشتن بیشترین سطح زیر کشت برنج تامین‌کننده بیشترین مصرف برنج بازار را به خود اختصاص داده اند. با داشتن بهترین شرایط اقلیمی جهت کاشت رشد و نمو برنج شمال ایران بیشترین بار تامین مصرف برنج ایران را تحمل می نماید.
باریکه ای که از شهرستان آستارا در منتهی الیه شمال غربی استان گیلان شروع و تا گلوگاه در شهرستان بهشهر استان مازندران ادامه دارد، منطقهای خوش آب و هوا است که به نام شمال ایران معروف است.

 

گردشگرانی که وارد این منطقه از ایران شده اند چه از ناحیه غربی گردنه زیبای حیران و یا پس از عبور از جنگل گلستان در منطقه شرق و یا با عبور از کوه‌های البرز در جنوب به ناگاه با مناظری روبرو میشوند که کمتر با آن روبرو شده‌اند، زیبایی طبیعی این منطقه در تمامی ایران زبانزد است. در کنار این زیبایی‌ها چنانچه در بهار پای به این منطقه گذاشته باشد با جلوه دیگری از این سرزمین شگفت آشنا میشوند. زنان و مردانی که تا زانو در گل و لای شالیزارهای حاصلخیز در حال کاشت نشاء و یا انجام دیگر مراحل کاشت و داشت برنج میباشند. مردمانی بی ادعا که بار تامین بیشتری مصرف برنج ایران بر دوش آنان است و به بهترین وجه آنرا انجام میدهند.

 

استانهای گیلان و مازندران با داشتن بیشترین سطح زیر کشت برنج در ایران تامین کننده حداقل 60% مصرف برنج ایران هستند. کاشت و برداشت سنتی برنج در شمال ایران امکان افزایش تولید این محصول استراتژیک و پرمصرف در ایران را نمیدهد، زیرا در حال حاضر بیشترین زمینهای زراعی زیر کاشت برنج هستند، در استان گیلان این میزان به حداکثر خود رسیده، به نحوی که با توجه به زمین های زراعی استان سطح زیر کشت برنج آن در دنیا بی نظیر است. و تنها راه افزایش تولید، مکانیزه نمودن کاشت، داشت و برداشت برنج می باشد.

منبع: قیمت برنج ایران

فهرست