کاشت و برداشت برنج در شمال ایران به یک فرهنگ تبدیل شده است. وابستگی مردم شمال به کاشت و برداشت برنج باعث شده است در زندگی روزمره آنان نیز نمود پیدا کرده است چنانکه برای آن شعر ها سروده و مراسم خاصی را بوجود آورده است.
کاشت برنج که نزدیک به دو هزار سال است در ایران انجام میگردد. و در این بین با توجه به شرایط اقلیمی شمال ایران که بهترین شرایط را برای کاشت و برداشت این محصول استراتژیک که مهمترین کالای سبد غذایی مردم ایران است بوجود آورده است سبب شده است فرهنگ مردم این مرز و بوم با آن اجین شده است.
سرودن شعرهای فراوان در مورد برنج و مراسم مربوط به برنج، برگزاری جشنهای مختلف در فصل کاشت برنج از موارد فراوانی است که برنج خود را در فرهنگ مردم شمال ایران به خوبی نمایان می سازد.
رقص قاسم آبادی که یکی از این مراسم است و بیشتر با نمایش حرکات موزون در ارتباط با مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت برنج همراه با نیایش پروردگار بابت ارزانی داشتن این نعمت و همچنین بارش باران که از نکات بارز این مراسم است شهرت جهانی دارد و در بسیاری از مراسم و جشنها، مردان و زنان با پوشیدن لباس های محلی به اجرای آن اقدام میکنند وبه این ترتیب از خداوند بخاطر ارزانی داشتن این نعمت در سرزمین مادریشان شکر گذاری می نمایند.
فهرست