در جدول زیر قیمت انواع برنج نیم دانه و برنج دانه سالم ایرانی را مشاهده می کنید که همگی آن ها با بسته بندی 10 کیلویی عرضه می شوند و نیم دانه ها کاملا عطری و پاک شده هستند.

قیمت انواع برنج نیم دانه

انواع برنج نیم دانه

در فیلم زیر به طور کامل برایتان توضیح داده ایم که برنج های نیم دانه از نظر سایز به چند گروه تقسیم بندی می شوند و هرکدام از این گروه های سایزی را در بازار شمال با چه نامی می شناسند پس حتما این فیلم پنج دقیقه ای را با دقت ببینید.

قیمت برنج نرمه

نرمه یا چارپاره ریزترین سایز برنج نیم دانه است که در بازار شمال به آن سیچکا، شکور و یا اشکور نیز می گویند و برای تولید آرد برنج و یا پخت خوراکی هایی مثل آش، شله زرد، حلیم بادمجان، فرنی و… استفاده می شود.

این سایز که برخی آن را خرده برنج نیز می نامند در شهرهایی مثل اصفهان، تبریز، شیراز، کرمانشاه، اهواز، آبادان، شادگان، مشهد و سایر شهر هایی که برای تولید خوراکی، شیرینی و سوغاتی به آرد یا نرمه برنج نیاز دارند مشتریان زیادی دارد.

قیمت برنج نرمه در ایام نزدیک به عید و ایام ماه مبارک رمضان بالا می رود و نیاز به تولید آرد و شیرینی در این ایام است که سبب می شود برنج نرمه در بازار متقاضی زیادی داشته باشد و به سختی یافت شود.

قیمت انواع برنج نیم دانه

همانطور که در فیلم برایتان توضیح دادیم برنج های نیم دانه را با توجه به سایزینگ و به اصطلاح جان دار بودنشان قیمت گذاری می کنند. سایز های معمولی که از برنج نیم دانه در بازار موجود است عبارتند از:

  1. نیم دانه کارخانه ای
  2. نیم دانه دو نیم
  3. نیم دانه برنج دار

قیمت برنج لاشه

برنج لاشه و سرلاشه سایزهایی هستند بهتر و درشت تر از نیم دانه که در فیلم در مورد آن ها صحبت کردیم و همانطور که محرز است لاشه و سرلاشه از نیم دانه گران ترند و هرچقدر عطر دار تر باشند بازار پسندی بیشتری دارند اما در تجارت برنج لاشه تقلب هایی رایج است که باید خیلی به آن دقت کنید.

[box type=”error” align=”” class=”” width=””]برخی سودجویان تقلب هایی انجام می دهند مثلا برخی افراد برنج خارجی را با نیم دانه برنج ایرانی مخلوط می کنند تا سایز برنجی شبیه به لاشه به دست آورند که عطر نیز داشته باشد و یا برخی تجار لاشه برنج های بدون عطر مثل شیرودی، فجر و ندا را با لاشه برنج های عطری مخلوط می کنند و به نام لاشه طارم یا هاشمی عطری و خالص می فروشند.[/box]

برنج نیم دانه دودی

برنج دودی نیز وقتی الک می شود نیم دانه دارد و نیم دانه هر نوع برنج دودی از نیم دانه همان برنج در حالت عطری ارزان تر است. البته نیم دانه و لاشه برنج های دودی که در جدول قیمت ها نام آن ها را مشاهده کردید در گروه بندی های زیر به فروش می رسند.

[toggle title=”نیم دانه دودی پرمحصول” state=”close”]نیم دانه برنج های دودی ندا، فجر و شیرودی به صورت مخلوط با هم در بازار فروش می روند و تجار نیم دانه این نوع برنج ها را که با هم مخلوط هستند به طور کلی با نام نیم دانه دودی پرمحصول می شناسند و با همین عنوان آن را معامله می کنند.[/toggle] [toggle title=”نیم دانه دودی هاشمی” state=”close”]نیم دانه برنج دودی هاشمی به صورت جداگانه در بازار معامله می شود و از نظر پخت و طعم بسیار بهتر و با کیفیت تر از نیم دانه دودی پرمحصول است و قیمت ارزنده تری دارد.[/toggle] [toggle title=”نیم دانه دودی دم سیاه” state=”close”]نیم دانه برنج دودی دم سیاه بسیار کم پیدا می شود ولی از نظر پخت و طعم از نیم دانه دودی هاشمی نیز بهتر و با کیفیت تر است.[/toggle]
فهرست