برنج ایرانی دودی از ارقام معطر هاشمی و دم سیاه و ارقام پرمحصول فجر، ندا و شیرودی نیز تولید می شود. به طور کلی برنج دودی از هر رقمی که باشد به نسبت برنج عطری یا ساده همان رقم خوش پخت تر است و بسیار بهتر قد می کشد و این موضوع اصلی ترین دلیل علاقه مردم به این محصول است.

عده بسیاری اطلاع ندارند که برنج دودی چیست و فکر می کنند که برنج سفید را در گونی می ریزند و در اتاقکی قرار می هند و سپس با آتش زدن چوب دود تولید می کنند تا برنج دودی شود اما این تفکر کاملا اشتباه است و اگر مقاله ای که برایتان قرار داده ایم را مطالعه کنید به خوبی متوجه می شوید که برنج دودی چیست و چگونه تولید می شود.

برنج ایرانی دودی چرا خوب قد می کشد؟

همه ایرانی ها خوب می دانند که برنج کهنه خوب پخت می دهد اما این چه ربطی به برنج دودی دارد؟

وقتی برنج در حال کهنه شدن است در واقع رطوبت دانه های آن در حال خارج شدن هستند و خشک شدن کامل برنج سبب می شود که خوب قد بکشید و برنج دودی چون روش خشک کردن متفاوتی با برنج ساده دارد بهتر خشک می شود و در نتیجه خوش پخت تر از برنج ساده خواهد بود.

برنج دودی خوب است یا بد

مطلاعه زندگی نسل های گذشته مردم ایران که برنج دودی مصرف می کردند نشان می دهد که از سلامت بیشتری بهره مند بودند و میزان ابتلا به بیماری ها در این ایام که برنج بیشتر به صورت غیردودی موجود است بیشتر شده است.

البته بهتر است صحبت سایتی هایی که می گویند برنج دودی ضرر دارد را ملاک قرار ندهید زیرا اکثر آن ها حتی نمی دانند روش صحیح دودی شدن برنج به چه صورت است و با استناد به یک روش غیر مرسوم و غلط می گویند که برنج دودی مضر است.
منبع: مرجع خرید و فروش انواع برنج دودی

فهرست